Nyt fra Udviklingsplatformen for Scenekunst

Webinar – Organisering og professionalisering af små teatergrupper og kompagnier

Hvordan professionaliserer du din organisation – og administrationen af din scenekunstpraksis? På dette webinar gennemgår vi fire forskellige modeller, som oftest bliver anvendt når man konstituerer sig som professionel scenekunstner. Hvad enten det er som kompagni eller som enkeltkunstner.

Oplægsholderne vil gennemgå hvilke krav, fordele og ulemper, der er ved de forskellige modeller i forhold til organisering, regulering, beskatning og administration. Dette webinar giver dig desuden et overblik, således at du bedre kan skelne mellem din personlige indkomst og indkomst til kompagniet.

Hvilke fordele og ulemper er der f.eks. når du som scenekunstner søger puljemidler og legater, eller du skal have udbetalt løn når du:

  • som selvstændig bruger dit eget CPR nummer
  • er registreret som selvstændig med CVR nummer (enten som personligt eget virksomhed eller som et kapitalselskab fx ApS)
  • er organiseret som en teaterforening (almen nyttig forening) – med bestyrelse
  • er organiseret som en selvejende institution

 

Om oplægsholderne:

Diana Sloth Nielsen: 

Diana Sloth Nielsen beskæftiger sig hovedsageligt med virksomhedsoverdragelser (M&A), herunder planlægning og gennemførelse af due diligence-processer. Derudover rådgiver hun danske og internationale virksomheder om generelle selskabs- og kapitalmarkedsforhold, herunder særligt vedrørende ventureinvesteringer og iværksætteri. Diana Sloth Nielsen arbejder også med immaterialret med særligt fokus på varemærkerettigheder, markedsføringsret, ophavsret, designret, produktbeskyttelse og krænkelsessager.

Erling Larsen:

Erling Larsen er tidligere leder af Café Teatret. Han er manden, der kender alle dansk teaters støttemuligheder. Han har ledet Scenekunstrådets rådgivningskontor, han har hjulpet teatre, projekter og enkeltpersoner med budgetter, regnskab og ansøgninger. Han underviser desuden på DDSKS i Aarhus, Odense og København om dagens emne

At blive sin egen chef

Hvordan skal man gribe det an, hvis man som uafhængig kunstner vil være sin egen chef? Og er det blot en kedelig forudsætning for at komme ud over rampen med sin kunst – eller er der udviklingsmæssige fordele i det? ISCENE har talt med to, der har gået vejen.

Fakturering, fondssøgninger og budgetter – de praktiske aspekter af det kunstneriske virke, hvis man vælger at være sin egen chef, er ikke få. Mange uafhængige scenekunstnere søger råd hos blandt andre Udviklingsplatformen for Scenekunst i forbindelse med de udfordringer, der knytter sig til organisationsformer i en branche, der er kendetegnet ved vekslende projekter og få fastansættelser. For er det egentlig bedst at blive en enkeltvirksomhed eller en forening? Og er man absolut nødt til at blive ekspert på de juridiske aspekter af sit virke, hvis nu man bare helst vil koncentrere sig om kunsten?

Du kan læse hele artiklen her.