KNOWLEDGE POOL
Reports and political documents on artistic innovation and entrepreneurship
Creative Industries, Policy and Evidence Centre (UK) has published a comprehensive new report to highlight key features of the environment facing the creative industries and business models over the next 5 to 10 years. August 2023
Diversitetscharter, De syv kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet, Juni 2023
Køn i dansk film, Det Danske Filminstitut, Maj 2022
Billedkunstens betydning, Bikubenfonden, Februar 2022
Scenekunstens betydning, Bikubenfonden, Februar 2022
BÆREDYGTIGT ENTREPRENØRSKAB, Fonden for Entreprenørskab, Januar 2022
NY POLITISK AFTALE OM DE KUNSTNERISKE UDDANNELSER, Kulturministeriet, December 2021
TRYK- BØLGEN EN METODE TIL KULTURELLE AFTRYK, Fonden for Entreprenørskab og Den Danske Filmskole, November 2021
Udvalget for reform og udvikling af de kunstneriske uddannelser – Strukturudvalgets anbefalinger, Kulturministeriet, November 2021
A Life in Music 2021, CAKI, 2021
Sådan kan vi undersøge kunstens betydning, Bikubenfonden, December 2020
TVAERS rapport II, CAKI, Oktober 2020
Artist Management I Danmark, Caroline Ravn, Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), Maj 2020
CAKI Miniguide: Effektuation, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Moms, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Skat, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Kontraktforhandling, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: CV for kunstnere og kreative, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Online portfolios for kunstnere og kreative, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Pitching, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Frivillighed i projekter, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Registrering af personligt ejet virksomhed, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Prissætning og forhandling, CAKI, 2020
CAKI Miniguide: Virksomhedsformer, CAKI, 2020
En kortlægning – En afdækning af skolernes behov, CAKI, November 2019
Vækstplan for de kreative erhverv, Erhvervsministeriet, Maj 2019,
Fælles målsætninger for Kulturministeriets kunstneriske udannelsesinstitutioner 2019-2022, Kulturministeriet, Marts 2019
Markedsvilkår for dansk billedkunst, Trine Bille, CBS, November 2018
OPSTART, CAKI, 2018
Økonomistyring, CAKI, 2018
IPR – INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTSOPSTART, CAKI, 2018
IDEUDVIKLING & PROJEKTLEDELSE, CAKI, 2018
PR & KOMMUNIKATIONOPSTART, CAKI, 2018
Fundraising, CAKI, 2018
Anbefalinger for Vækstteam for kreative erhverv til regeringen, Vækstteam for kreative erhverv, Oktober 2018
Iværksætterindblikket, Fonden for entreprenørskab, Oktober 2018
Vækst i de kreative erhverv, Dansk Erhverv, 2017
Kunstens Rammer, Bikubefonden, Juni 2017
Anbefalinger for god ledelse af større kulturprojekter, Kulturministeriet, April 2017
Entreprenørskabsaktiviteter – på de kunstneriske uddannelser, CAKI, 2017
Entreprenørskab på musikkonservatorierne i København, CAKI, 2016
The Fusion Effect, Nesta, May 2016
Entrepreneurship Education at Schools in Europe, EU-Kommissionen, April 2016
Equality, Diversity and the Creative Case, 2015 – 16, Arts Council England, December 2016
Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse – perspektiver på mål, undervisning og evaluering, Fonden for Entreprenørskab, 2016
The AHRC Cultural Value Project, Geoffrey Crossick & Patrycja Kaszynska, 2016
Performancepsykologi på DKDM, CAKI, 2015
Utvärdering av KreaNord: Nordiska ministerrådets initiativ för kulturella och kreativa näringar 2008–2015, Nordiska ministerrådet, 2015
Styrk uddannelseskvaliteten gennem digitale læringsteknologier, Tænketanken DEA, April 2015
Entreprenørskab i VIA – Når viden skaber handling, VIA University College, Marts 2015
EntreNord Publikation, CAKI, 2014
Undervis i Innovation. Inspiration fra underviser til underviser på de videregående uddannelser, Danmarks Evalueringsinstitut, December 2014
Creating Growth – Measuring cultural and creative markets in the EU, GESAC, December 2014
New Innovation Actors – Design and Technology in the Interest of Society, Danish Design Centre, September 2014
Erhvervsstrategi for kreative industrier i København, Københavns Kommune og Dansk Design Center, Februar 2014
Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning, Fonden for Entreprenørskab, April 2013
Vækstplan for kreative erhverv – Design, EVM, Februar 2013
Entrenord publikation, CAKI, 2012
Entrepreneurship Education in the Nordic countries, Norden, December 2012
Store forandringer – Store muligheder, KreaNord, November 2012
Anbefalinger fra Væksteamets for Kreative Erhverv – Design, EVM, November 2012
Kreative Norden 2012, KreaNord, September 2012
Danmark som innovativ frontløber, Mandag Morgen, 2012
Entreprenørskab på de kunstneriske og kulturelle uddannelser, CAKI, 2012
Internationalisering ved de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Kulturministeriet, 2012
Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – Udredning om vidensgrundlaget på de videregående kunstneriske uddannelser, Kulturministeriet, 2012
TVÆRKUNSTNERISKE LÆRINGSMILJØER, CAKI, 2011
Projekt Effekt, CAKI, 2011
Entreprenørskab og foretagsomhed i de kunstneriske uddannelser i Norden, KreaNord, Nordisk ministerråd, 2011
Behovsanalyse, del I: Kreative erhverv i Danmark, CKO, 2011
PEAK PUBLIKATION – Et udviklingsprojekt om at integrere entreprenørskab i arkitektuddannelsen, Arkitektskolen Aarhus, 2011
Entreprenørskab fra ABC til Ph.D – en kortlægning af entreprenørskabsundervisning i Danmark, Fonden For Entreprenørskab, 2011
Vækst via oplevelser – en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien, Erhvervs- og byggestyrelsen + CKO, 2011
The Creative Economy and Culture at the Heart of Innovation Policy, Ministry of Education, Finland, 2010
The Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries, Utrecht School of the Arts, December 2010
Universiteternes iværksætterbarometer 2010, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, 2010
The impact of culture on creativity, KEA European Commission, 2009
Strategi for uddannelse i entreprenørskab, Forsknings- og Innovationsstyrelsen, november 2009
Articles and publications on artistic and cultural entrepreneurship and innovation
Kvinderne i Musikken – en undersøgelse af kønsubalancen i den danske musikbranche
af DR og Bandakademiet, Marts 2022
Danske spillesteder og koncertarrangørers arbejde med publikumsudvikling og -data
af Applaus, Januar 2022
“En ny undersøgelse med fokus på spillesteder og koncertarrangører viser, at et flertal af institutionerne arbejder med publikumsudvikling, men at der er behov for en strategisk indsats, mere viden og ressourcer for at nå i mål.”
Musikeksport – en undersøgelse om musikeksport i Danmark
af Caroline Ravn Andersen , Januar 2022
En kortlæggelse af eksportsituationen af musik i Danmark.
Connecting Audiences – Nøglen ligger i data
af CKI, 2021
“Hvordan kan vi anvende data til at forstå publikum, brugere og deres valg?”.
Connecting Audiences – synergi mellem utraditionelle partnerskaber
af CKI, 2021
“INGEN ER LIGE SÅ KLOGE SOM OS ALLE SAMMEN”.
My essential reads: Cultural value and evaluation
by Beatriz Garcia, 2021
Are you thinking about approaches to evaluation and impact and how best to capture cultural value? How has cultural evaluation evolved and why have some approaches become more dominant?
Publikum tættere på – 10 centrale indsigter
af Branche & Støtte, Februar 2021
Filminstituttet har sammen med antropologer fra bureauet Will & Agency og repræsentanter for filmbranchen undersøgt, hvordan man i dansk film arbejder med og forholder sig til publikum. Indsatsen munder nu ud i 10 indsigter og nye anbefalinger.
Publikumsudvikling i dansk scenekunst 2021
af Applaus, Februar 2021
Applaus’ nye rapport præsenterer resultaterne af en brancheundersøgelse, der kortlægger den danske scenekunstbranches publikumsudviklingsarbejde. Rapporten viser, at 73% af den danske scenekunstbranche arbejder med publikumsudvikling, men at der fortsat er behov for mere viden og flere redskaber.
Let the Music Play: Save Our Summer 2021
af UK Music, Januar 2021
Den britiske musikbranche har lavet en rapport, hvor de beskriver udfordringerne i branchen foranlediget af Covid-19, og kommer med forslag til, hvordan det kan løses. Den kan man udemærket bruge som inspiration, på tværs af kunst og kultur.
Billedkunstens betydning
af Bikubenfonden, 2020
Bikubenfonden har gennemført et udviklingsprojekt på tre kunstmuseer for at teste, hvordan man kan indhente kvalitative data om billedkunstens betydning.
Som en del af samme undersøgelse er også udgivet metoderedskab til at opnå kvalitativ indsigt i billedkunstens betydning.
Det kunstneriske medborgerskab
af Kristina Holgersen & Pernille Skov, CAKI, Oktober 2020
Hvad betyder et kunstnerisk medborgerskab? Begrebet har fundet vej til både kunstskolernes strategipapirer, kulturpolitikken og den offentlige debat, men definitionen af begrebet er stadig i sin tilblivelse. Vi forsøger i dette indlæg at komme betydningen af begrebet lidt nærmere og indkredse dets relevans i relation til de kunstneriske uddannelser.
Billedkunstens økonomiske rum
af Bikubenfonden, 2018
Billedkunstens Økonomiske Rum er gennemført af CBS i 2018 og giver et indblik i billedkunstens vilkår i Danmark set i et økonomisk perspektiv.
Entrepreneurship in the Cultural and Creative Industries. Insights from an Emergent Field
by Andrea Hausmann and Anne Heinze, European University Viadrina Franfurt (Oder), 2016
The article reports the results of a systematic review of the current state of research on arts, cultural and creative entrepreneurship. By means of a systematic database search,50 scientific articles from peer-reviewed journals were identified and analyzed with regard to the interpretation of the terms and the primary objects and focal areas of current research. In conclusion, it states that to date there is no consensual understanding of the terms.
The Berkeley Method of Entrepreneurship
af American Society for Engineering Education, 2015
“The Berkeley Method of Entrepreneurship (BMoE) is a holistic teaching and learning approach that enables engineers to be more entrepreneurial. It encompasses three main elements: infrastructure, mindset and tactics“.
Kreative Industrier kan trække Europa op
Mandag Morgen, 20.02.2012
Kunst på kommando
Af Agnete Braad, Statens Scenekunstskole
Politiken, 30. august 2012.
Læs Agnete Braads kronik i Politiken om bl.a. kunstnerisk udviklingsvirksomhed, tværkunstnerisk undervisning, internationalisering, akkreditering og entreprenørskab for vores dimittender.
Her gror de kreative iværksættere
Af Mette Alrø Stoktoft, DKDM, November 2012
Læs Mette Alrø Stoktofts artikel om CAKIs arbejde til Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums medlemsblad.
Kreative grænsekrydsninger
Tidsskrift for kreativitet, spontaneitet og læring, 2010, Vol. 1, side 69-79.
Af Lene Tanggaard (LT), cand.psych., Ph.d., professor, Institut for Kommunikation og leder af Center for Kvalitative Studier.
Hovedpointen med artiklen er at give mulighed for en større klarhed på, hvad der skal til for at være kreativ, men også at åbne op for en diskussion af selve kreativitetsbegrebet og grænsefladerne imellem håndværk og kreativitet.
How we value arts and culture
Af John Holden, prof. og medlem af Tænketanken Demos. Artiklen udkom første gang i Asia Pacific Journal of Arts and Cultural Management i 2009
I artiklen præsenterer John Holden sit perspektiv på værdien af det kreative og kulturelle arbejder i relation til samfundsøkonomien, mellemmenneskelige relationer og individuel identitet.
The cultural entrepreneur and the creative industries: beginning in Vienna
Richard Swedberg in Journal of Cultural Economics, vol. 30, issue 4, pp. 243 – 261, December 2006
The paper draws attention to the possible contribution that the works of Max Weber, Emile Durkheim and Georg Simmel can make to our understanding of the creative industries and cultural entrepreneurship. It also discuss Schumpeter’s ideas on art and entrepreneurship.