THE BASICS – Kom igang med hjemmesiden 


Denne guide hjælper dig med at overveje, hvilken slags hjemmeside du skal have, hvilken type system du skal vælge til hjemmesiden, og hvad en god server er. Sidst i guiden er der også noget om, hvad hjemmesiden kan indeholde.

Hjemmesiden er et vindue ud til verden for din kunstneriske virksomhed, og som platform er hjemmesiden et vigtigt redskab i formidlingen til samarbejdspartnere, kollegaer, fonde, kunder m.v. En hjemmeside er også en god og for mange nødvendig platform, hvis du ønsker, at andre skal have kendskabet til din praksis eller virksomhed.

Hjemmesiden er dér, hvor du viser andre, hvad du arbejder med og hvad du interesserer dig for – på dine præmisser. Når man søger på dit navn eller din virksomhed på internettet, så er det en fordel, at det er et indhold, som du har valgt, der kommer frem. Hvis du ikke har din egen hjemmeside, er der stor sandsynlighed for, at søgeresultatet giver alle mulige tilfældelige resultater, fra festbilleder på festivalen til omtaler i lokalavisen. Med en hjemmeside tager du styring over dit indhold – du tager ansvar for din egen synlighed.

Langt de fleste hjemmesideindehavere har deres hjemmesider gennem en forhandler eller udbyder, hvor de så selv har styringen og designprocessen af hjemmesiden. I dag findes der et hav af skabeloner til hjemmesider, som du f.eks. kan hente dér, hvor du køber webhotellet til hjemmesiden. Det er ikke længere nødvendigt at kode en hjemmeside fra bunden, hvilket kan være en temmelig tidskrævende proces.

 


SIDEN, DOMÆNET OG HOTELLET

At lave en hjemmeside består af tre elementer: selve hjemmesiden, et webhotel og et domæne. Webhotellet er der, hvor din hjemmeside ligger på nettet, og domænet er titlen på siden, så man kan finde siden i nettets mylder. Du kan godt have flere domæner på det samme webhotel – f.eks. hvis du får brug for en projektside til en udgivelse, forestillinger eller udstilling.

Du starter med at skaffe domænet og webhotellet. Det gør du hos en udbyder.

 

Udbydere

Der findes en række udbydere af produkter til hjemmesider, og de har alle nogenlunde de samme pakker at vælge imellem. Vælg, hvad du har behov for til at starte med – du kan altid føje mere til senere.

Tjek de forskellige tilbud hos f.eks. one.com, simply.com og nordicway.dk. Det er også en god idé at spørge folk omkring dig, hvem der hoster deres hjemmeside, og om de er glade for det. Der ligger også en masser artikler online, hvor du kan se sammenligninger af forskellige danske webhoteller.

 

Domænet

Domænet vil være din hjemmesideadresse – f.eks. www.caki.dk

Domænenavnet køber du oftest hos den udbyder, hvor du også køber dit webhotel. Du kan kun købe domænenavne, der ikke allerede anvendes af andre. Hvis det domænenavn, som du ønsker dig, er optaget (dvs. en anden har købt og bruger domænenavnet på en hjemmeside), så må du vælger et andet domænenavn.

Når du har bestilt dit domæne og webhotel hos en udbyder, skal du, hvis du har valgt et .dk domæne, også registrere det hos Punktum DK. Dit dk-domæne er først færdigregistreret, når det er registreret hos Punktum DK.

Det er lovpligtigt, at alle danske .dk domæner bliver registreret hos Punktum DK, så uden at registrere domænet der, kan hjemmesiden ikke fungere.

Punktum DK registrerer domænet til dig via dit MitID, så hav det klar, når du går i gang med registreringen.

Husk at gemme brugernavn og password oplysninger. De skal gemmes så længe som du ønsker at have brugsretten til domænet.

 

Tre tips til valg af domænenavn
  1. Vælg et domænenavn uden Æ-Ø-Å. Google kan godt læse specialtegn, men det er stadig bedst at undgå, da de kan skabe problemer andre steder på internettet, f.eks. hvis du deler et opslag på et socialt medie. Det er heller ikke alle tastaturer, der giver let adgang til bogstaverne æ-ø-å.

 

  1. Undgå helst at købe et domæne med opdeling af ord, f.eks. med bindestreg. Det kan være svært for folk at huske, og det kan give udfordringer i søgemaskinerne online.

 

  1. Undgå helst at købe et domæne som indeholder tal. Tal fungerer fint på nettet, men kan være vanskeligt at formidle videre mundtligt.

 

Webhotel

Et Webhotel er hjemmesidens base. Her opbevares alt indholdet på hjemmesiden. Basen skaber adgang til internettet. Webhotellet giver også mulighed for at sende og modtage mails med domænenavnet som afsender – f.eks. pernille@caki.dk

Vælg den løsning du vurderer passer bedst til dit behov. Du vil altid have muligheden for at opgradere dit valg gennem dit kontrolpanel på et senere tidspunkt, hvis du får behov for mere plads på siden.

Du bør vælge et webhotel, der som minimum tager backup én gang om dagen.

Du kan knytte flere domæner til ét webhotel. Når du køber dit webhotel, er det derfor også et parameter, hvor mange domæner du må have på det. Vælg derfor et webhotel med plads til flere domæner, gerne ubegrænset domæner, hvis du forventer at skulle oprette flere domæner, f.eks. i forbindelse med projekter.

 


BYG HJEMMESIDEN

Når du har domæne og webhotel, er du klar til at bygge hjemmesiden. Du skal nu vælge, hvordan du vil lave hjemmesiden. Her har du forskellige valgmuligheder:

  • Du kan kode hjemmesiden fra bunden (hvis du har masser af tid).
  • Du kan vælge at bruge et CMS (Content Management System), som er nemt at anvende.
  • Du kan købe en standard ’Website Builder’ (som er nemt og hurtigt men begrænset).
  • Du kan betale dig fra det og hyre nogen til at lave hjemmesiden for dig med én af ovenstående muligheder.

 

Kodning fra bunden

Når du koder din hjemmeside fra bunden, er alt hvad du behøver et program til at skrive dine koder i – og tid til at gøre det. At kode en hjemmeside kan være et stort arbejde, og det kræver både tid og entusiasme, hvis du skal lære HTML, CSS, PHP mm. fra bunden.

 

Byg hjemmesiden med CMS

CMS står for Content Management System. Direkte oversat betyder det System til Styring af Indhold, og det er system, du bruger til at organisere og opbygge indholdet på hjemmesiden. Når du vælger at bruge et CMS, kommer du uden om at skulle kode, da kodningen allerede ligger inde i CMS’et.

CMS overskueliggør arbejdet med at organisere sider, dokumenter, filer og billeder. Når først du har opsat dit CMS i et Webhotel, er det nemt at bruge. Du kan skrive og rette i dine tekster, uploade billeder og placere dem, hvor du kunne tænke dig at få dem vist på siden, oprette nye sider og undersider i navigationsmenuen og installere flere funktioner via plugins (tilføjelser).­­

Der findes mange forskellige CMS´er. To af de mest populære er WordPress og Joomla, der begge er open source*. Spørg gerne folk omkring dig, hvad deres erfaringer er med CMS. Der ligger også en række gratis video-kurser (tutorials) online, som du kan orientere dig i, inden du vælger CMS.

*Open Source er betegnelsen for software, hvor der er fri adgang til kildekoden. Dette betyder ofte, at der er færre fejl og det er en mere sikker software at anvende. Det giver også folk mulighed for at tilpasse og tilpasse softwaren til deres egne behov. Open source software er som udgangspunkt gratis at anvende.

Hvis du vælger at bruge et CMS, vil du typisk købe et webhotel sammen med et domæne, og derefter anvende en 1-click-install via webhotellet til at installere det ønskede CMS.

 Du skal nu klikke ind i Backend, som er styrerummet for din hjemmeside. Fra backend kan du begynde at opbygge og designe din hjemmeside. Det, du og andre kan se på hjemmesiden, kaldes for Front-end (forsiden). Det er det, alle besøgende på hjemmesiden vil se.

Du kan bygge din hjemmeside, uden at andre kan se processen, og når du er klar til at offentliggøre siden på nettet, kan det klares med et klik.

 

1-click-install
One-clik installationer installerer CMS’et nemt og hurtigt, og du kan komme i gang med en hjemmeside eller webshop uden at skulle bøvle med kodning.

Det mest populære CMS lige nu WordPress, og de fleste udbyder vil tilbyde en One-Click installation af enten WordPress eller et andet populært CMS som en del af den pakke, du køber sammen med webhotellet.

Du kan nu vælge at installere en template (skabelon), der laver designet på siden, eller du kan installere et tema, der hjælper dig med at designe siden.

 

Skabeloner (temaer)

Når du er logget ind på din hjemmeside som administrator, vil du øverst på din hjemmeside se en menubjælke. Denne bjælke indeholder forskellige funktioner.

Hvis du klikker ind på ikonet med malerbørsten (i WordPress), der hedder udseende, kan du se, hvilket tema din hjemmeside anvender. Det valgte tema afgør, hvordan hjemmesiden ser ud og hvordan den er bygget op. Der findes en masse gratis temaer, som kan downloades direkte fra WordPress. Der er også temaer, som koster penge, f.eks. det populære Word Press tema DIVI Builder. Til eksempel koster Divi Builder i 2023 enten 90$ om året eller 250$ for ubegrænset adgang.

 

Website builder

Du kan også vælge at bruge en website builder. Det er en service, som du typisk vil abonnere på og betale til hver måned. Abonnementet giver dig adgang til et hjemmesidesystem, som bedst kan beskrives som et mindre CMS, hvor du kan oprette din hjemmeside. CMS’et er udbyderens eget, og de bestemmer, hvilket funktioner og features der er rådighed for din side.

Populære website builders er bl.a. Squarespace, Wix og Jimdo.

 

Betal dig fra det

Der findes mange, der kan hjælpe dig med at lave din hjemmeside – spørg nettet og spørg din omgangskreds for anbefalinger. Det er en god idé at hyre nogen, der kan lave en side til dig, som du selv nemt kan administrere efterfølgende – ellers kan det hurtigt blive en dyr omgang.

Her kan det være en god idé at bede om at få hjemmesiden lavet i et open source CMS, f.eks. WordPress, så det er nemt at gå til for andre end den, der bygger siden.

 


TIPS & GODE RÅD

 Vælg en enkel løsning, du selv kan arbejde med

Hvis du vælger at gå med en hjemmeside, som er kodet fra bunden, vil du være afhængig af din webdesigner, når du ønsker ændringer på din hjemmeside. Det er tit både bøvlet og dyrt. I stedet kan du vælge et open source CMS, så du altid selv nemt kan oprette nye sider, redigere i tekster og lægge billeder op.

 

Hjemmesiden skal være responsiv

Hjemmesiden skal fungere og se ens ud på alle enheder såsom bærbare og stationære pc’ere, tablets og mobiltelefoner. Der er nogle udbydere og udviklere, som stadigvæk tilbyder hjemmesider, hvor dette ikke er tilfældet – undgå dem!

 

God hosting på server

Du skal sikre dig, at du vælger en server, der har god hastighed. Det skal også være muligt at komme i kontakt med en person eller få support, hvis det er nødvendigt.

 

Support

Det er vigtigt, at du kan få support til din hjemmeside. Undersøg, hvad supporten koster samt hvordan udbyderne beregner prisen for support. Det er virkeligt ærgerligt, hvis du ikke kan få hjælp hurtigt og til en acceptable pris. One.com og simply,com er bud på udbydere, der er kendt for at have en god support.

 

Husk Backup

Du bør vælge et webhotel, der som minimum tager backup én gang om dagen. Tjek også, om gendannelse er en del af backupservicen. Hvis uheldet er ude og din side bliver hacket eller går ned, er det en fordel, at du hurtigt kan gendanne den fra backup’en.

 

Deling på sociale medier

Har du muligheden for at integrere Facebook og andre sociale medier på din hjemmeside? Ser det godt ud, når du deler noget fra din hjemmeside på Facebook? Det er vigtigt, at man kan indstille, hvordan det skal se ud, når man deler en side på de sociale medier.

 

Let anvendelig SøgeMaskineOptimering (SEO)

Det er vigtigt, at du har adgang til at lave SEO på din side. SEO står for Search Engine Optimization (Søgemaskineoptimering). Grundlæggende skal du som minimum have adgang til at ændre i titelbeskrivelser og metabeskrivelser på din hjemmeside. Uden søgemaskineoptimering risikerer du at få færre besøgende på din side.

Du behøver ikke købe et abonnement på SEO – det er tilstrækkeligt enten at købe engangshjælp til Søgemaskineoptimering eller lave det selv. Du kan finde guides til SEO på nettet.

 

Open source eller fast system?

Det eksisterer to slags hjemmesidesystemer: Faste systemer og Open Source.

Faste systemer er udviklet af et enkelt firma og deres partnere, og de kommer typisk som website builders. Med et fast system er du bundet til det firma, som har udviklet det, og du har ikke de store muligheder for ændringer, specielle design eller funktionalitetsønsker, som ligger ud over, hvad der er normalt for systemet. Du skal også betale et abonnement på månedsbasis.

Open Source-systemer er f.eks. WordPress og Joomla. Med et Open Source-system har du frihed til at vælge, hvordan og med hvem du vil bygge din hjemmeside.

 

Adgang til backend

Backend er kontrolrummet for din hjemmeside, og du skal sørge for, at du altid har adgang til det. Hvis du ikke har adgang og kan tilføje filer, billeder og elementer her, så kan du ikke arbejde med siden.   

 

Abonnement og priser

Du skal til stilling til, om du vil betale for dit webhotel månedsvis eller årligt. Du skal her være opmærksom på, at mange udbydere tilbyder en grundpris + tilkøb af moduler.

Derefter tager de betaling pr. modul pr. måned, og det kan blive dyrt i længden.

Sørg derfor for at du har et ubegrænset antal sider, du kan oprette, uden det vil koste dig ekstra.


 

DOWNLOAD

Hent miniguide som PDF her

CAKI har udgivet flere miniguides, som du kan læse her.