Lyden af Medea

En eksperimenterende forestilling omhandlende myten om kvinden Medea. 

Formål

Formålet er at undersøge hvordan billedet kan pege på stemmen og omvendt. Det er ønsket at få publikum til at lytte på en anden måde. Den stemmemæssige del af teatret skal frem i tilhørernes bevidsthed ved hjælp af stemmens kraft.

Projektbeskrivelse

Forestillingen varer 20 minutter og tager udgangspunkt i myten om Medea – en kvinde der opgiver alt for en mand og svigtes. Konflikten i Medea ses som en konflikt om det offentlige liv og forhold til det private. Der arbejdes med en Medea som en arketype der går igen på tværs af tid.

Forestillingen: Tre kvinder står i sart grønne kjoler og vugger som tang imod en af Pavepladsens kampestensmure. Mumlende citerer de passager fra Heiner Müllers ’Medea materiale’. Omkring kvinderne er en halvcirkel af kvindesko – et af parrene er dog et par fjernstyrede mandesko. Kvinderne danser og bevæger sig mellem skoene – sange og stemmer flytter sig i rummet og kvindernes kimonoer griber billederne fra en diasprojektion og publikum kommer tættere og tættere på.

Sangmæssigt tages der udgangspunkt i den nordiske tone og et mere abstrakt/illustrativt lydunivers. Al lyd er akustisk, dvs. den skabes på stedet uden hjælpemidler.

Refleksion over det tværfaglige samarbejde

De studerende har arbejdet sammen på kryds og tværs af uddannelser og fremvist deres performance sammen.

TITLE OF PROJECT:

Lyden af Medea

PROJECT PERIODE:

AMOUNT:

CONTACT PERSON:

Signe Beckmann
+20 77 35 29 33
signebeckmann@hotmail.com

PROJECT TEAM:

Anna Lawaetz, Instruktør
Signe Beckmann, Scenograf
Hannah Schneider, Sanger
Helene Schjøtt, Sanger
Camilla Bonde, Sanger
Jeppe Lawaetz, Tekniker

TIME AND PLACE:

Forestillingen blev skabt til Pavepladsen i Avignon og opførtes under Festival d’ Avignon 2004.