ARTICLES & REPORTS
Rapporter og politiske aftaler der vedrører CAKIs arbejde med tværfaglighed, kunstnerisk innovation og entreprenørskab.
Sådan kan vi undersøge kunstens betydning Bikubenfonden, December 2020
Artist Management I Danmark Caroline Ravn, Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), Maj 2020
Vækstplan for de kreative erhverv Erhvervsministeriet, Maj 2019
Markedsvilkår for dansk billedkunst Trine Bille, CBS, November 2018
Anbefalinger for Vækstteam for kreative erhverv til regeringen Vækstteam for kreative erhverv, Oktober 2018
Anbefalinger for god ledelse af større kulturprojekter Kulturministeriet, April 2017
The Fusion Effect Nesta, May 2016
Entrepreneurship Education at Schools in Europe EU-Kommissionen, April 2016
Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse – perspektiver på mål, undervisning og evaluering Fonden for Entreprenørskab, 2016
The AHRC Cultural Value Project ,Geoffrey Crossick & Patrycja Kaszynska, 2016
Utvärdering av KreaNord: Nordiska ministerrådets initiativ för kulturella och kreativa näringar 2008–2015 Nordiska ministerrådet, 2015
Styrk uddannelseskvaliteten gennem digitale læringsteknologier Tænketanken DEA, April 2015
Entreprenørskab i VIA – Når viden skaber handling VIA University College, Marts 2015
Undervis i Innovation. Inspiration fra underviser til underviser på de videregående uddannelser Danmarks Evalueringsinstitut, December 2014
Creating Growth – Measuring cultural and creative markets in the EU GESAC, December 2014
New Innovation Actors – Design and Technology in the Interest of Society Danish Design Centre, September 2014
Erhvervsstrategi for kreative industrier i København Københavns Kommune og Dansk Design Center, Februar 2014
Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning Fonden for Entreprenørskab, April 2013
Vækstplan for kreative erhverv – Design EVM, Februar 2013
Entrepreneurship Education in the Nordic countries Norden, December 2012
Store forandringer – Store muligheder KreaNord, November 2012
Anbefalinger fra Væksteamets for Kreative Erhverv – Design EVM, November 2012
Kreative Norden 2012 KreaNord, September 2012
Danmark som innovativ frontløber Mandag Morgen, 2012
Entreprenørskab på de kunstneriske og kulturelle uddannelser CAKI, 2012
Behovsanalyse, del I: Kreative erhverv i Danmark CKO, 2011
Internationalisering ved de kunstneriske og kulturelle uddannelser Kulturministeriet, 2012
Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – Udredning om vidensgrundlaget på de videregående kunstneriske uddannelser Kulturministeriet, 2012
Entreprenørskab og foretagsomhed i de kunstneriske uddannelser i Norden KreaNord, Nordisk ministerråd, 2011
The Creative Economy and Culture at the Heart of Innovation Policy Ministry of Education, Finland, 2010
The Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries Utrecht School of the Arts, December 2010
Strategi for uddannelse i entreprenørskab Forsknings- og Innovationsstyrelsen, november 2009
The impact of culture on creativity KEA European Commission, 2009
Dig og dine brugere Teori & Praksis, 2011
Universiteternes iværksætterbarometer 2010, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, 2010
PEAK PUBLIKATION – Et udviklingsprojekt om at integrere entreprenørskab i arkitektuddannelsen Arkitektskolen Aarhus, 2011
Entreprenørskab fra ABC til Ph.D – en kortlægning af entreprenørskabsundervisning i Danmark Fonden For Entreprenørskab, 2011
Artikler og udgivelser vedr. kunstnerisk og kulturelt entreprenørskab, kunstnerisk innovation og tværfaglighed
Det kunstneriske medborgerskab
af Kristina Holgersen & Pernille Skov, CAKI, Oktober 2020
Hvad betyder et kunstnerisk medborgerskab? Begrebet har fundet vej til både kunstskolernes strategipapirer, kulturpolitikken og den offentlige debat, men definitionen af begrebet er stadig i sin tilblivelse. Vi forsøger i dette indlæg at komme betydningen af begrebet lidt nærmere og indkredse dets relevans i relation til de kunstneriske uddannelser.
Entrepreneurship in the Cultural and Creative Industries. Insights from an Emergent Field
by Andrea Hausmann and Anne Heinze, European University Viadrina Franfurt (Oder) in Artivate, Vol.5 No 2, 2016
The article reports the results of a systematic review of the current state of research on arts, cultural and creative entrepreneurship. By means of a systematic database search,50 scientific articles from peer-reviewed journals were identified and analyzed with regard to the interpretation of the terms and the primary objects and focal areas of current research.In conclusion, it states that to date there is no consensual understanding of the terms.
The cultural entrepreneur and the creative industries: beginning in Vienna
Richard Swedberg in Journal of Cultural Economics, vol. 30, issue 4, pp. 243 – 261, December 2006
The paper draws attention to the possible contribution that the works of Max Weber, Emile Durkheim and Georg Simmel can make to our understanding of the creative industries and cultural entrepreneurship. It also discuss Schumpeter’s ideas on art and entrepreneurship.
Her gror de kreative iværksættere
Af Mette Alrø Stoktoft, DKDM, November 2012
Læs Mette Alrø Stoktofts artikel om CAKIs arbejde til Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums medlemsblad.
Kunst på kommando
Af Agnete Braad, Statens Scenekunstskole
Politiken, 30. august 2012.
Læs Agnete Braads kronik i Politiken om bl.a. kunstnerisk udviklingsvirksomhed, tværkunstnerisk undervisning, internationalisering, akkreditering og entreprenørskab for vores dimittender.
How we value arts and culture
Af John Holden, prof. og medlem af Tænketanken Demos. Artiklen udkom første gang i Asia Pacific Journal of Arts and Cultural Management i 2009
I artiklen præsenterer John Holden sit perspektiv på værdien af det kreative og kulturelle arbejder i relation til samfundsøkonomien, mellemmenneskelige relationer og individuel identitet.
Kreative grænsekrydsninger
Tidsskrift for kreativitet, spontaneitet og læring, 2010, Vol. 1, side 69-79.
Af Lene Tanggaard (LT), cand.psych., Ph.d., professor, Institut for Kommunikation og leder af Center for Kvalitative Studier.
Hovedpointen med artiklen er at give mulighed for en større klarhed på, hvad der skal til for at være kreativ, men også at åbne op for en diskussion af selve kreativitetsbegrebet og grænsefladerne imellem håndværk og kreativitet.
Send flere penge!?
Af Line Rosenvinge, Direktør, Tender Task, Børsen 29. marts 2015
Line Rosenvinge kommer i dette blogindlæg ind på de tre videregående kunstuddannelsers økonomi og fordeling, samt sondringen mellem kunstneren som kulturentreprenant og kunstneren som bidragsyder til samfundsdannelsen.
Kreative Industrier kan trække Europa op
Mandag Morgen, 20.02.2012