Lyden af Medea

Formål:

Formålet er at undersøge hvordan billedet kan pege på stemmen og omvendt.

Det er ønsket at få publikum til at lytte på en anden måde. Den stemmemæssige del af teatret skal frem i tilhørernes bevidsthed ved hjælp af stemmens kraft.

 

Projektbeskrivelse:

Forestillingen er skabt til Pavepladsen i Avignon og opførtes under Festival d’ Avignon 2004.

 

Forestillingen varer 20 minutter og tager udgangspunkt i myten om Medea – en kvinde der opgiver alt for en mand og svigtes. Konflikten i Medea ses som en konflikt om det offentlige liv og forhold til det private. Der arbejdes med en Medea som en arketype der går igen på tværs af tid.

 

Forestillingen: Tre kvinder står i sart grønne kjoler og vugger som tang imod en af Pavepladsens kampestensmure. Mumlende citerer de passager fra Heiner Müllers ’Medea materiale’. Omkring kvinderne er en halvcirkel af kvindesko – et af parrene er dog et par fjernstyrede mandesko. Kvinderne danser og bevæger sig mellem skoene – sange og stemmer flytter sig i rummet og kvindernes kimonoer griber billederne fra en diasprojektion og publikum kommer tættere og tættere på.

 

Sangmæssigt tages der udgangspunkt i den nordiske tone og et mere abstrakt/illustrativt lydunivers. Al lyd er akustisk, dvs. den skabes på stedet uden hjælpemidler.

 

Refleksion over det tværfaglige samarbejde:

De studerende har arbejdet sammen på kryds og tværs af uddannelser og fremvist deres performance sammen.

 

Projektgruppe:

Anna Lawaetz, Instruktør

Signe Beckmann, Scenograf

Hannah Schneider, Sanger

Helene Schjøtt, Sanger

Camilla Bonde, Sanger

Jeppe Lawaetz Tekniker

 

Kontakt

Signe Beckmann

+20 77352933

signebeckmann@hotmail.com

CAKI, Kongens Nytorv 1, 2. sal, 1050 Kbh K. Tlf.: 41 88 25 88

Email: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Bookmark and Share